
علیهمت محمودنژاد با اشاره به اینکه خدمات بهزیستی عمدتاً در بُعد خانوار تعریف شده است، گفت: وقتی بودجه ۱۴۰۵ بهزیستی را بررسی میکنیم، میبینیم سرانه مستمری هر فرد تحت پوشش کمتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و این درحالیست که با این مبلغ در سال ۱۴۰۵ امکان خرید حتی یک کیلو گوشت نیست. این مبلغ دقیقاً کدام بخش از زندگی افراد دارای معلولیت را پوشش میدهد؟.

وی با انتقاد از سیاست کالابرگ افزود: در تعیین کالابرگ نیز مسئولان میتوانستند توجه ویژهتری به معلولان داشته باشند. انتظار این بود که دولت در تعیین کالابرگ، حداقل سهم افراد دارای معلولیت را دو تا سه برابر افراد عادی جامعه در نظر میگرفت، چراکه معلولیت بهطور مستقیم بر سبد معیشتی خانواده اثرگذار است.
مدیرعامل انجمن جامعه معلولان ایران در ادامه با اشاره به فیلترهای چندگانه برای بهرهمندی از خدمات بهزیستی تصریح کرد: در سالهای اخیر سازمان بهزیستی اعلام کرده خدمات رفاهی فقط به معلولان شدید و خیلی شدید تعلق میگیرد، اما فیلتر دیگری هم گذاشتهاند و گفتهاند فقط دهکهای یک تا پنج مشمول هستند. یعنی معلولان برای استفاده از خدمات دولت و بهزیستی با دو فیلتر مواجهاند؛ شدت معلولیت و دهک درآمدی. نتیجه این شده که جمعیت بسیار اندکی از افراد دارای معلولیت از خدمات استفاده میکنند.
وی درباره افزایش بودجه سال آینده توضیح داد: برای سال ۱۴۰۵، ۳۶ درصد افزایش بودجه برای افراد دارای معلولیت پیشبینی شده است. به عبارتی در حال حاضر مستمری فعلی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که با این افزایش ۳۶ درصدی، مستمری به حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان میرسد. اما این رقم با توجه به تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی و تورم سالانه هیچ تأثیری در قدرت خرید افراد دارای معلولیت ندارد.
مدیرعامل انجمن جامعه معلولان ایران تأکید کرد: مستمری یا حق معیشت افراد دارای معلولیت باید پلکانی و متناسب با افزایش تورم، ماهبهماه افزایش پیدا کند، چراکه باتوجه به تورم، افزایش یکباره فقط در ماه اول اثر دارد و بعد کاملاً بیاثر میشود.
محمودنژاد در ادامه گفت: البته مسئله فقط افزایش عددی بودجه معلولان نیست، زیرا خشت اول مستمری معلولان از ابتدا کج گذاشته شده است و حتی اگر مستمری را به سه میلیون تومان هم برسانند، باز هم کاری از پیش نمیرود.
وی با استناد به ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصریح کرد: بر اساس این قانون، مستمری افراد دارای معلولیت باید معادل حداقل حقوق پایه باشد. امروز حداقل حقوق حدود ۱۴ میلیون تومان است، بنابراین مستمری معلولان باید ۱۴ میلیون تومان باشد. این یک مطالبه نیست؛ نص صریح قانون است. امروز فاصله میان قانون و واقعیت، حدود ۱۲ میلیون تومان است.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: ۲۰ هزار و ۲۷ نفر از معلولان استان تحت پوشش مستمری قرار دارند و طی ۱۰ ماه گذشته به سه هزار و ۷۰۳ نفر نیز کمکهزینه معیشت پرداخت شده است.
طاهره رزاقپور شامگاه ۱۱ بهمن در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: همزمان با دهه فجر امسال، مجموعهای از پروژههای حمایتی و اشتغالزایی بهزیستی در سطح استان به بهرهبرداری میرسد که شامل ۷۲ واحد مسکن مددجویی، ۱۲ مرکز و مؤسسه و ۳۷۱ طرح خوداشتغالی و اشتغالزایی است.
وی افزود: از دیگر برنامههای شاخص بهزیستی در ایام دهه فجر، اجرای پویش «سلام محله» است که با هدف شناسایی ظرفیتهای محلی و جلب مشارکت ساکنان محلات برای ارتقای کیفیت زندگی و رفع نیازها با تکیه بر توان خود مردم اجرا میشود.
رزاق پور افزود: علاقهمندان میتوانند از ۱۴ بهمن ماه با مراجعه حضوری به مراکز «مثبت زندگی» برای حضور در این پویش ثبتنام کنند.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با تأکید بر ضرورت تبدیل محلات به کانون حل مسائل اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی، بیان کرد: افراد با هر تخصص و مهارتی میتوانند با مراجعه به تارنمای «سلام محله» و عضویت در یکی از ۱۳ گروه پیشبینیشده، در قالب تقسیم کار محلهمحور به یاری محله خود بشتابند.
رزاقپور ادامه داد: اقدامات بهزیستی استان در سال جاری به این برنامهها محدود نمیشود و اجرای طرح سلامت اجتماعی محلهمحور در ۲ مدرسه در شهرهای اردبیل و خلخال نیز از دیگر برنامههای اجراشده است.سرگرمی روز نوشت،وی با اشاره به گستره مأموریتهای سازمان بهزیستی گفت: این سازمان در سطح کشور و استان ۱۷۰ نوع خدمت و مأموریت را عهدهدار است که بخش قابل توجهی از آن در حوزه توانبخشی متمرکز شده و در حال حاضر ۳۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در استان خدمات غیرمستمر دریافت میکنند.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل افزود: ۲۰ هزار و ۲۷ نفر از معلولان تحت پوشش مستمری قرار دارند و طی ۱۰ ماه گذشته به سه هزار و ۷۰۳ نفر نیز کمکهزینه معیشت پرداخت شده است.
رزاقپور بهرهمندی ۲ هزار و ۷۵۵ نفر از حق پرستاری، ۲ هزار و ۱۵۹ نفر از کمکهزینه لوازم بهداشتی، پرداخت ۶ هزار و ۷۰۰ مورد کمکهزینه وسایل کمکتوانبخشی، ۳۵۸ مورد کمکهزینه تعمیر اندام مصنوعی و ۸۴ مورد کمکهزینه کاشت حلزون، تعمیر و تأمین قطعات را از دیگر خدمات ارائه شده برشمرد.
وی ادامه داد: ۱۰ هزار و ۸۶۷ نفر از خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه در مناطق شهری و روستایی در پنج محور آموزش، معیشت، ورزش، درمان و فرهنگ بهرهمند شدهاند و ۱۹۸ نفر از افراد دارای معلولیت نیز از خدمات مالی خرد استفاده کردهاند.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در حوزه پیشگیری نیز گفت: غربالگری بینایی ۵۳ هزار و ۳۴۸ کودک سه تا ۶ سال، غربالگری شنوایی ۱۷ هزار و ۹۰۴ نوزاد، شیرخوار و کودک سه تا پنج سال، اجرای برنامههای پیشگیری از معلولیت برای هفت هزار و ۹۵۰ نفر و ارائه مشاوره و خدمات ژنتیک به چهار هزار و ۵۲۱ نفر از برنامههای شاخص این حوزه بوده است.
رزاقپور با اشاره به فعالیت ۳۰ مرکز روزانه و ۳۹ مرکز شبانهروزی تحت نظارت بهزیستی در استان بیان کرد: سه هزار نفر در مراکز نگهداری معلولان خدمات دریافت میکنند و خدمات معاینه و مراقبت در منزل نیز به سه هزار و ۸۵۲ نفر از معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن ارائه میشود.
وی همچنین از فعالیت مراکز پیشحرفهای، حرفهآموزی و کارگاههای تولیدی حمایتی خبر داد و افزود: آموزش و توانبخشی خانواده کودکان دارای اختلالات شنوایی، مناسبسازی محیط زندگی و خودروهای افراد دارای معلولیت، هنردرمانی، پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب و سایر حمایتهای توانبخشی در این مدت انجام شده است.










به همدیگر کمک کنید جنگ است گران فروشی نکنید وطن فروشی نکنید پشت رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران عزیزمان 🇮🇷 باشید بلکه پیروز میدان باشیم انشالله 🙏
۱۴۰۵/۲/۲۹
سلام مسعولان محترم دولت چهاردهم صدای بی صدایان باشید این روزهای سخت سرپرستان خانوار معلولان خیلی شدیدو شدید اندک ماهانه به سختی زندگی شأن اداره میکنند لطفاً هر چه جنگ است لعنت خدا بر دشمنان جمهوری اسلامی ایران عزیزمان 🇮🇷 جانمم میدم براش لعنت خدا بر ترامپ دروغگو قمار باز وحشی نتانیاهوی سگ کمتر شاهزاده نوگر غرب و وطن فروشان داخل کشور بزودی به درک واصل شند الهی آمین یا رب حسین علیه السلام 🕋 ولی معلولان بدون خونه بدون درآمد حق حقوق قانونی یدستشون نمیرسه درک کنید این روزهای سخت گرانی اندک ماهانه تنها اجاره خانه دارو دکتر بیماران خیلی شدیدو شدید سرپرست خانواده کفایت نمیکند چه برسد هزاران مشکلات معیشتی روزمره ووووووو امیدواریم درک رنح معلولان مسعولان محترم شریک و کمک دست معلولان باشند این روزهای سخت پیش خانواده شرمنده نشند شرمندگی پیش خانواده خیلی سختهانشالله مسعولان محترم دولت چهاردهم خودشان جای معلولان سرپرست خانواده بدون خونه بدون درآمد اندک ماهانه نگذارند درک کنند انشالله بزودی جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران عزیزمان 🇮🇷♥️🚀
همه معلولان خیلی شدیدو شدید بدون خونه بدون درآمد چشم انتظار مسعولان محترم دولت چهاردهم هستند و ماده ۲۷ ساله ۹۶ توسط نمایندگان مجلس و دولت وقت اجرا شده بلاتکلیف مانده اجرایش نمیکنند لطفاً دولت دکتر پزشکیان ماده ۲۷ معلولان اجرا شده اجزایش کنید سپاسگزاریم مسعولان محترم حساب کنید معلولان خیلی شدیدو شد سرپرست خانواده بدون خونه بدون درآمد میتوانند ماهانه ۴۲۰۰ هزار زندگی کنند دکتر دارو اجاره خانه کفایت نمیکند چه برسد هزاران مشکلات معیشتی روزمره ووووووو امیدواریم درد رنج معلولان این روزهای سخت باشید هر چند… غرب شیطان دروغگو ترامپ قمار باز وحشی نتانیاهوی سگ کمتر شاهزاده نوگر غرب انشالله بزودی پیروزی جشن وطنمان 🇮🇷❤️🇮🇷 ای کاش داشتم این روزهای سخت به همه نیازمندان هم کمک میکردم جوری شده خودم بد جوری نیازمندم خدا بزرگه شکرش ☝️ روزی هزاران بار شکرش 🕋 حق حقوق قانونی معلولان خیلی شدیدو شدید حق پرستاری هم ندیدم ۲۰ سال بیشتر میشود مسعولان محترم دولت چهاردهم صدای بی صدایان باشید لطفاً پیگیری کنید سپاسگزارم بلکه جزیی از معشیت اجاره خانه پول دکتر دارو هر ماهم کمک زندگی مان باشد …مرک بر به کودک کش های وحشی غرب ترامپ قمار باز کلاهبردار دروغگو نتانیاهوی وحشی و شاهزاده نوگر غرب انشالله بزودی به درک واصل شند دنیا راحت زندگی کنه إلهی آمین یا رب حسین علیه السلام 🕋 ساله ۱۴۰۴ معشیت معلولان خیلی شدیدو شدید دو میلیون چهار صد تومان بود ساله ۱۴۰۵ نمیدونم چرا دو میلیون تومان واریز کردند با این حال گرانی مغازه بغلی قیمت اجناس عوض میشود مغازه بغلی واقعیت قدرت خرید نداریم ما معلولان بدون خونه بدون درآمد معلولیت خیلی شدیدو شدید
این همه گرانی پفک شده هزار تومان بالا همه قیمت اجناس سر به فلک کشیده اندک ماهانه معلولان بدون خونه بدون درآمد چشم انتظار همیشه شرمنده خانواده شدن لطفاً داد معلولان برسید مسعولان محترم دولت چهاردهم دکتر پزشکیان صدای بی صدایان باشید بشنوید درد رنج کشیدن معلولان خیلی شدیدو شدید نیازمندان کمک معیشتی واقعی 💔 یک سمعک ساده شده ۳۰ هزار تومان قبلاً ۲میلیون بودند باطری سمعک قبلاً ۴۰ هزار بود الان شده نزدیک ۳۵۰ هزار و همه اجناس خیلی خیلی گران دیگر سخته برای خانواده معلولان حتی کارم نمیتونند برند اندک ماهانه کمک معیشتی کفایت نمیکند توان قدرت خریدم ندارند اندک ماهانه دیگر جواب گو نیست کالا برگ هم چیزی نمیدن واقعا خیلی سخته زندگی مخصوصاً مددجویان تحت پوشش … مسعولان محترم دولت چهاردهم دکتر پزشکیان برای کمک معیشت نیازمندان نگذارید ایرانمان چنین شرایطی قرار دهند اینها نقشه دشمن کودک است لعنت خدا بر وطن فروشان داخل کشور ترامپ قمار باز وحشی دروغگو نتانیاهوی کودک کش وحشی سگ کمتر شاهزاده نوگر غرب و بعضی کشورهای عرب واقعا برای کشورهای دوست متعصب هستم دشمن همکاری میکنند هیچ غلطی نمیتوانید کنید اینجا ایران است نه کشورهای مختلف جهان جلوی ترامپ قمار باز زانو میزنند جان میدهیم خاک یک وجب ابدا ♥️🕋🇮🇷🚀 حق پرستاری ندیدم معلولیت چند کانه خیلی شدیدو شدید سرپرست خانواده بدون خونه بدون درآمد حدود ۲۰ سال بیشتر است عضو سازمان بهزیستی هستم کد ملی نیازمند یک خونه کوچکم باشه شزمنده خانواده بچه ها نشم ۱۵۸۰۷۹۱۷۸۶ نیاوانید استعلام کنید معلولیت هام زیاد آدمهای دیگر با هر بهانه ای…… ولی واقعیت اگر یک خئری پیدا شد حداقل خونه کوچکم باشه برامون کمک کنه تا ابد مدیونم و انگار بهشت خرید واقعاً اندک ماهانه کفایت نمیکند اجاره خانه مان چه برسد دکتر دارو هزاران مشکلات معیشتی روزمره ووووووو
معلولان جز فراموش شدگان تاریخ ایران!
با نهایت تاسف، و اتمام اردیبهشت ماه و با گذشت ۱۴۰۵/۲/۴……۴ روز از خرداد ماه کمک معیشت و کمک هزینه خرید لوازم بهداشتی اردیبهشت ماه ۱۴۰۵ معلولان شدید و خیلی شدید و معلولان ضایعه نخاعی واریز نشده است.
این در حالی است که دوماهه تمام رسانهها را پر کردهاند از خبر افزایش ۸۰ تا ۹۰درصدی حق پرستاری! اما این افزایش هم اعمال و عملی نشده است؟!
در این شرایط سخت و اسف بار تورم و گرانی که معلولان در شرایط بسیار سخت و بحرانی قرار داده است هر ماه این واریزیها با تاخیر بسیار زیاد واریز میشود و معلولان باید برای حق ناچیز خود التماس کنند؟!
بی عدالتی بی توجهی و تبعیض و نابرابری در حق این قشر بیداد میکند و مسئولین در خواب…!
مسئولین ما فقط حرف زدن را بلدن و در عمل صفر… تاکی ما باید برای این واریزیها فریاد سر دهیم و خواهش و التماس کنیم؟!
دولت هم رگباری در رسانهها شعار سر میدهند که معیشت مردم در اولویت آنها است و نمیگذارند معیشت مردم دچار مشکل شود!!!؟ اما این در حالی است که نه تنها معیشت مردم بلکه معیشت معلولان که ضعیفترین، بیکارترین، و بی درآمدترین و مظلومترین قشر جامعه هستند در شرایط بحرانی و اسفبار قرار گرفتهاند و کمرشان زیر بار فقر در شرایط تورم و گرانی افسار گسیخته شکسته شده است و شرمنده خانواده و زن و بچههای خود هستند…؟!
معلولان حتی در زمان جنگ ۱۲روزه و جنگ ۴۰ روزه کاملا فراموش و رها شدند!!!!!!!؟
مسئولین محترم چرا صدای این قشر را میشنوید اما بی توجه در کنار آن رد میشوید؟؟؟!!!
آیا خود شما و آقا زادههایتان و خانوادههایتان با این ارقام دریافتی میتوانید زندگی کنید؟! یا امرار معاش کنید؟! این پولها و واریزیها تنها کفاف یک هفته خرج و مخارج این قشر را هم نمیدهد؟!
تاکی ظلم تاکی بی عدالتی و بی توجهی؟! این است عدالت و مردم داری و مردم دوستی که ازش دم میزنید؟!
خواهشا خواهشا بشنوید و عمل کنید عمل! حرفهای قشنگ راهم روی دیوار میتوان نوشت…
✍اسماعیل محمدیانی نسب خبرنگار و فعال رسانهای
📲به کانال اخبار مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی بپیوندید👇
🆔 @BehzistiKomiteNews